Kategorie produktów

A na koniec – zmywanie

Czwartek, 12 listopada 2015 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 11/117. Listopad 2015
Małgorzata Szmigralska, Ekspedientka Sklep wielobranżowy ul. Piastowska 128 Częstochowa
Zmywanie naczyń jest codzienną czynnością, która niekoniecznie ma swoich zwolenników. Sterta naczyń, szczególnie po świątecznej kolacji czy obiedzie, może przerażać. Jednak przy użyciu odpowiedniego płynu do zmywania bądź tabletek do zmywarki możemy sobie skutecznie z tym poradzić.
Płyny, żele, balsamy, koncentraty oraz tabletki dominują na rynku środków do ręcznego oraz mechanicznego zmywania naczyń. Według danych TGI Millward Brown w okresie lipiec 2014 – czerwiec 2015, płyny do zmywania naczyń używane były w 92% gospodarstw domowych. Natomiast specjalistyczne produkty do zmywarek używa 23% gospodarstw domowych.

Do najczęściej kupowanych marek płynów do zmywania naczyń należą: Ludwik, Fairy oraz Pur, jednak na pólkach sklepowych pojawiają się również: Lucek, E, Morning Fresh, Biały Jeleń, Gold Cytrus, Palmolive czy Persil. Specjalistyczne produkty do zmywarek są dostępne m. in. pod markami: Finish, Somat, Ludwik, Gold Cytrus, Claris, Frosh oraz Robot.

Zmywanie ręczne czy mechaniczne?

Jak się okazuje zmywanie naczyń nie należy do czynności, które Polacy lubią wykonywać. Według badania, przeprowadzonego przez ICAN Research na zlecenie firmy Blue Media, operatora bm.pl w sierpniu 2015 roku, zmywanie jest na trzecim miejscu w kategorii najbardziej nielubianej czynności domowej wśród Polaków. Na pierwszym miejscu jest prasowanie – wykonywania tej czynności nie lubi połowa badanych. W dalszej kolejności uplasowały się: sprzątanie (38%), zmywanie (29%), wyrzucanie śmieci (23%) oraz pranie (21%). Kobiety bardziej niż mężczyźni nie lubią prasować oraz wyrzucać śmieci, natomiast odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku sprzątania, zmywania oraz prania. Osoby z młodszej grupy bardziej niż te starsze nie lubią zmywania oraz wyrzucania śmieci. Jak się okazuje, zmywanie jest bardziej lubiane w dużych miastach.

W związku z tym coraz więcej osób dokonuje zakupu zmywarki. Według danych GUS w 2014 roku w zmywarkę było wyposażonych 25,6%  gospodarstw domowych w miastach oraz 22,8% na wsi. Co oznacza wzrost, wśród gospodarstw domowych w miastach oraz na wsi, o ponad 12 punktów procentowych w porównaniu do sytuacji sprzed pięciu laty. Do zakupu zmywarki motywuje przede wszystkim oszczędność czasu, ale również fakt, że zmywarka zużywa mniej wody niż w przypadku zmywania tradycyjnego.

Zmywanie ręczne dominuje, choć zmywarki pojawiają się w coraz większej ilości gospodarstw domowych to jeszcze długo sytuacja ta się nie zmieni.

Nie tylko płyny i tabletki

W Częstochowie przy ulicy Piastowskiej znajduje się sklep Lewiatan, gdzie okoliczni mieszkańcy bardzo często dokonują zakupów. Jak informuje ekspedientka sklepu, Małgorzata Szmigralska, zarówno produkty spożywcze, jak i chemiczne rotują na bieżąco. „Płyny do mycia naczyń są kupowane bardzo często, codziennie sprzedajemy parę sztuk. Natomiast kostki do zmywarek znacznie rzadziej, jest to kilka opakowań tygodniowo” – informuje pani Małgorzata.

Klienci sklepu Lewiatan najchętniej sięgają po znane marki, jak również markę własną, która wyróżnia się niższą ceną. „Produkty takie jak Ludwik, Pur oraz Fairy oferujemy zarówno w mniejszych, jak i większych pojemnościach. Jednak po te mniejsze klienci sięgają częściej. Jeśli chodzi o rodzaje, to klienci za każdym razem dokonują różnych wyborów, spośród płynów miętowych, cytrynowych bądź też w formie balsamu” – opowiada ekspedientka sklepu.

Kostki do zmywarek dostępne w częstochowskim sklepie to przede wszystkim Somat, ale są również marki Ludwik oraz Fairy. W ofercie sklepu są płyny nabłyszczające do zmywarki Ludwik oraz Finish. Jak informuje pani Małgorzata, nabłyszczacze są kupowane sporadycznie, raz na jakiś czas.

Tuż przy regale z płynami do mycia naczyń w Lewiatanie znajduje się kosz, gdzie umieszczone są artykuły niezbędne do ręcznego zmywania, a mianowicie: gąbki, zmywaki czy druciaki. Tutaj znajdziemy takie marki jak: Gosia oraz Jan Niezbędny. „Popyt na zmywaki podobnie jak na płyny do mycia naczyń jest zauważalny na co dzień, natomiast w okresach świątecznych odczuwamy wzrost sprzedaży w tych kategoriach” – mówi Małgorzata Szmigralska.

Na rynku środków do zmywania pojawia się wiele nowości, które nie tylko skutecznie zwalczają najtrudniejsze zabrudzenia oraz tłuszcze, dodatkowo naczynia pozostają błyszczące, a wydajność pozwala na długie użytkowanie. Innowacje z pewnością ułatwią tę czynność, która może stać się przyjemniejsza nawet dla największych przeciwników zmywania.

Monika Kociubińska




tagi: Płyny , żele , balsamy , koncentraty , tabletki , zmywanie naczyń ,